Veel meer dan die coöperatie met goede contracten - Al 65 jaar Intrakoop

Intrakoop, de grootste inkoopcoöperatie in de zorg, viert dit jaar een bijzondere mijlpaal: 65 jaar samenwerking en toegevoegde waarde voor haar leden. Wat ooit begon als een bescheiden initiatief van enkele ziekenhuisbestuurders, is uitgegroeid tot een veelzijdige coöperatie die zorgorganisaties in het hele land ondersteunt bij hun vraagstukken. De komende maanden blikken we terug op de geschiedenis, de impact en de toekomst van Intrakoop. Dit doen we samen met onze leden, leveranciers en andere stakeholders. Aan het woord Ruud Plu (directeur-bestuurder van Intrakoop), Mascha Limpens (adviseur Care en al bijna 24 jaar een vaste waarde voor Intrakoop) samen met lid van het eerste uur Rik Ulsamer de Waard (inkoper bij Topaz).

Van aardappelen tot IT
De eerste producten die Intrakoop voor haar leden inkoopt zijn stookolie en aardappelen. Al snel wordt dit uitgebreid naar andere producten en diensten. Tegenwoordig ondersteunt Intrakoop haar leden bij ál hun inkoopbehoeften en vraagstukken; van energie, eten & drinken, HR en ICT tot duurzaamheid, facilitair en medisch. Na de ziekenhuizen hebben ook andere zorgorganisaties en samenwerkingsverbanden hun weg naar Intrakoop gevonden. Mascha Limpens vertelt lachend: “De tijd van de stookolie en aardappelen? Nee, zo ver gaat zelfs mijn dienstverband niet terug, maar de tijd dat we nog maar met vijftien collega’s waren herinner ik mij nog goed. Ik had de functie van ledenconsulent en ging met een map met inlegvellen op pad. Onze leden informeerde ik met geprinte updates. Inmiddels zijn we met maar liefst 80 collega’s en alles is geautomatiseerd en digitaal beschikbaar.”

Laaghangend fruit

Sommige dingen veranderen met de tijd, maar Ruud Plu benadrukt dat de goede basis van Intrakoop altijd is gebleven: “Intrakoop is ooit gestart vanuit het besef dat je door samen te werken een beter resultaat kunt bereiken en dat is natuurlijk nog steeds heel actueel. In ons geval vertaalt dat zich onder andere in de schaalvoordelen die je realiseert als je volumes bundelt.” Rik Ulsamer de Waard van Topaz vult aan: “Ik noem de voordelen die alle leden van Intrakoop uit de raamovereenkomsten kunnen halen vaak laaghangend fruit: zonder veel inspanning behaal je een goed resultaat bij je inkoop. Het heeft dan ook echt te maken met gemak. Als je qua inkooptrajecten alles zelfstandig doet, dan weegt de inspanning soms niet op tegen wat je in totaal afneemt. Dat is bij ons bijvoorbeeld het geval bij kantoorartikelen. Waarom dan niet gebruikmaken van het gemak van je lidmaatschap bij Intrakoop? Kwestie van intekenen en meedoen. Ik ben al jaren actief als inkoper in de zorg en de voordelen van een lidmaatschap bij Intrakoop (h)erkende ik al ruim voor mijn tijd bij Topaz.”

Samen staan we sterk
Ruud: “We willen onze leden constant ontzorgen. Door de best passende leveranciersrelaties aan te gaan. En door ze keuzes te bieden. Dat betekent dat we continu met hen in verbinding staan om te ontdekken waar de behoefte ligt. Voor veel leden is dat nog steeds het vinden van geschikte leveranciers waarmee zij tegen goede condities zaken kunnen doen, maar wij zijn er ook voor ze als sterke kennispartner. Onze leden versterken de coöperatie weer door actieve participatie en betrokkenheid. Het resultaat: leden kiezen bewust voor een duurzame verbinding met een bepaalde leverancier. Dat voegt waarde toe én houdt de kosten beheersbaar.” Mascha vult aan: “Zonder leden en leveranciers geen Intrakoop. De leden zijn eigenaar van hun coöperatie en daarmee bepalend voor de koers van Intrakoop. We doen het samen. Voor elkaar en met elkaar. Het is dus inderdaad belangrijk om in gesprek te blijven. We hebben daarvoor vaste contactmomenten. Dat kan een bezoek, een webinar of een grotere (regionale) ledenconsultatie zijn.”

Coöperatie in beweging
Mascha vertelt verder: “Uiteraard zijn ook de ontwikkelingen in de markt belangrijk voor ons aanbod. Kijk naar het IZA (red. Integraal Zorgakkoord) waarin samenwerking in de regio wordt gestimuleerd. Dan moeten wij als Intrakoop niet alleen raamovereenkomsten met landelijk dekkende leveranciers aanbieden, maar ook naar regionale leveranciers kijken. Een ander voorbeeld is de veranderende energiemarkt. Energie is een van onze grootste en meest succesvolle aanbestedingen. Daar doen maar liefst 355 van de 524 leden aan mee.” Intrakoop is naast die solide basis met goede contracten ook een coöperatie in beweging. Van enkel raamovereenkomsten aanbieden naar een ervaren kennispartner. Rik: “In het verleden had je op alle domeinen binnen een zorginstelling wel kennis zitten. Veel zorginstellingen hebben inmiddels moeten bezuinigen op die specialistische kennis. Denk bijvoorbeeld aan eten & drinken, facilitair of farmacie. Die kennis wordt nu ingehuurd.” Mascha: “Intrakoop is bewust in dat kennisgat gesprongen. Wij willen specialistische kennis in huis hebben op alle onderdelen die direct van invloed zijn op het primaire proces. Beschikken we (nog) niet over deze kennis, dan zoeken we binnen onze community van leden of elders. Ons netwerk is immers groot genoeg.  En zorginstellingen kunnen al die kennis projectmatig bij ons inhuren.”

Mooie resultaten
Mascha: “Successen mag je vieren, zoals we nu ook graag doen met ons 65-jarig jubileum. Als ik zo terugkijk dan springt de grote collectieve aanbesteding van kantoorartikelen er wel echt uit. Die aanbesteding heeft veel impact gehad. We haalden commitment op bij onze leden en hebben toen echt tonnen met elkaar bespaard. Veel leden hebben jarenlang goed gebruik gemaakt van die afspraken.” Rik glundert: “Bij Topaz bespaarden we toen echt heel erg veel geld door gebruik te maken van deze overeenkomst. Een mooie mijlpaal in de geschiedenis van onze deelname aan Intrakoop. Wat een resultaat. En dan wil ik de recente goede actie van Intrakoop ook graag benoemen; wij waarderen het enorm dat ze zijn ingesprongen op het faillissement van BCC. Ze hebben een mooie oplossing geregeld door vervangende leveranciers te contracteren.”

“Bij Topaz zetten we Intrakoop steeds vaker in als kennispartner. En dat naar volle tevredenheid. Ik noem de uitgebreide 3-jarige spendanalyse die in detail inzicht geeft waar eventueel nog verbeterpunten zitten in ons inkooptraject qua efficiëntie en kostenbesparing. En heel recent een grote bijdrage vanuit Intrakoop bij de aanbesteding van onze apotheek en geneesmiddelen. Wij hebben als organisatie te weinig kennis van de farmaciemarkt in huis en daar heeft Intrakoop ons enorm mee geholpen. We zijn bij Topaz al met al een zeer tevreden, maar altijd positief kritisch lid van de coöperatie.” “Daar zijn we alleen maar blij mee,” aldus een knipogende Mascha. Ook Ruud knikt en zegt vol vertrouwen naar de toekomst te kijken. En daar gaan we in het volgende jubileum-interview graag dieper op in.

 

Eerste logo van Intrakoop (1990)

 

Wie jarig is, trakteert!
Vier mee met Intrakoop en profiteer van € 650 korting.

Ter ere van ons 65-jarig jubileum bieden we een exclusief cadeau voor onze leden:

Wil je net als Topaz in detail inzicht krijgen waar eventueel nog verbeterpunten zitten in jouw inkoopprocessen

Maak dan voor het einde van dit jaar gebruik van de Plus variant van onze Inkoopscan en ontvang een eenmalige korting van €650,-. Dit is hét moment om inzicht te krijgen in jouw inkoopprocessen, verborgen besparingen te ontdekken en strategische verbeteringen door te voeren.

Nieuwsgierig geworden? Neem dan snel contact met ons op:
Bel ons op 073 21 21 200 of regel het via jouw adviseur. Liever mailen? Mail dan naar binnendienst@intrakoop.nl.

Wacht niet te lang, deze jubileumaanbieding geldt tot eind 2024!

Deel dit artikel

Neem contact op

Intrakoop Binnendienst
Elke werkdag bereikbaar
  • 073 21 21 200