Persoonlijke beschermingsmiddelen nodig?

Verpleegkunde in PBM

De afgelopen dagen krijgen wij steeds meer vragen van onze leden en andere organisaties in de zorg over de beschikbaarheid van persoonlijke beschermingsmiddelen. Vandaar dit bericht om meer duidelijkheid te geven.

Bestel eerst bij je leveranciers

Als je zorgorganisatie persoonlijke beschermingsmiddelen nodig heeft, zijn je normale leveranciers het eerste aanspreekpunt. In tegenstelling tot in maart en april van dit jaar zijn veel reguliere producenten van deze artikelen nu weer aan het produceren. Probleem is wel dat door de wereldwijde stijging van besmettingen met het coronavirus de vraag naar deze producten sterk is toegenomen en er nog steeds schaarste is aan bepaalde grondstoffen en producten. Met grote prijsstijgingen wereldwijd en in Nederland als gevolg.
Maar volgens de ons ter beschikking staande gegevens hebben de diverse leveranciers op dit moment genoeg voorraad aan persoonlijke beschermingsmiddelen om aan de (voorraad)behoeften van zorgorganisaties te voldoen.

LCH alleen in geval van nood

Hoewel het misschien logisch lijkt om bij een tweede coronagolf het LCH te gebruiken voor bestellingen van persoonlijke beschermingsmiddelen, is het dat niet. Het LCH heeft voorraden aangelegd om in geval van nood te kunnen gebruiken. Het gaat dan voornamelijk om handschoenen, maskers, isolatiejassen/schorten, spatbrillen, diagnostische testen en desinfecteermiddelen. Op dit moment is er (nog) geen sprake van een noodsituatie.
Als de reguliere leveranciers je zorgorganisatie niet meer kunnen leveren, kun je uiteraard wel terecht bij het LCH. Het kan zijn dat het LCH je dan niet alle gevraagde hoeveelheden levert. Dit betekent echter niet dat zij onvoldoende voorraad aan persoonlijke beschermingsmiddelen heeft (bekijk hier de voorraden van het LCH). Het LCH hanteert een verdeelmodel om ervoor te zorgen dat iedere zorgorganisatie – in geval van nood - voldoende middelen kan krijgen. Besef wel dat de prijzen van het LCH hoger (kunnen) liggen dan reguliere marktprijzen.

Rol Intrakoop

Als de reguliere leveranciers niet de gewenste persoonlijke beschermingsmiddelen aan je kunnen leveren, stellen we het op prijs als je ons dat laat weten. Zo houden we samen zicht op de ontwikkelingen in de markt, zowel aan de kant van zorgorganisaties als leveranciers. Ten onrechte wordt wel eens gedacht dat wij als Intrakoop eigen voorraden hebben. Dat is niet zo. Ook kunnen we zelf geen bestellingen plaatsen om in de behoeften van zorgorganisaties te voorzien. 

Wat je wel van ons mag verwachten is dat wij periodiek overleg hebben met leveranciers en leden. Zo blijven we ook monitoren welke leveranciers waarschijnlijk kunnen leveren. Zodra we daar meer over weten, zullen we je informeren. Daarnaast kun je voor niet-medische hulpmiddelen waar je in deze coronatijd behoefte aan hebt bij ons terecht via mh@intrakoop.nl. Dit is het mailadres van een speciaal Intrakoop-team dat oplossingen zoekt voor de mogelijke tekorten, zowel binnen de reguliere kanalen maar ze kijkt ook naar alternatieve producten.

Deel dit artikel

Neem contact op

Heb je vragen of wil je tekorten melden? Mail dan naar mh@intrakoop.nl of neem contact op met onze collega's van de

Intrakoop Servicedesk
Elke werkdag bereikbaar
  • 0418 65 70 70