Zodra je leveranciers of dienstverleners inschakelt, ‘veroorzaakt’ jouw organisatie een (grote) indirecte footprint. Een groot academisch ziekenhuis heeft recent uitgerekend dat de door hen ingekochte producten en diensten zo’n 60% van hun footprint bepaalt!
Het is dus voor de lange termijn cruciaal om samen te werken aan meer circulariteit in de organisatie. Je kunt daarnaast dus veel impact maken door het inkoop- en logistieke proces te verduurzamen. O.a. door de uitvraag naar fabrikanten, leveranciers en dienstverleners SMART in te richten vanuit het ESG-model, waarbij toekomstbestendigheid en bedrijfscontinuïteit de basisvoorwaarden zijn, en pas daarna de prijsstelling.
Dienstverlening van Intrakoop op duurzaam inkopen
Om onze leden (en leveranciers) te faciliteren met verduurzamen van het inkoop- en logistieke proces, heeft Intrakoop flink wat concrete stappen gezet.
- Al onze medewerkers hebben deelgenomen aan de volgende trainingen:
- Basisworkshop Duurzaamheid
- Kennissessie Circulair werken en Duurzaam Inkopen - Intrakoop werkt al een aantal jaren samen met stichting Fira, om alle leveranciers en dienstverleners zich transparant te publiceren in het MVO-register.
- Intrakoop heeft zich samen met o.a. NEVI ingespannen om in de AIVG (algemene inkoopvoorwaarden in de gezondheidszorg) de MVO-bijlage te laten vervallen en een goede, adequate duurzaamheidsparagraaf integraal op te nemen in de AIVG 2022.
- Sinds begin 2023 is Intrakoop gestart met het project “ Criteria Duurzaam Inkopen” (CDI). In de ‘markt’ zijn er zeer veel inkoopcriteria ontwikkeld om het inkoop- en logistieke proces te verduurzamen, bijvoorbeeld door Pianoo, NEVI (AIVG), PSO, Milieuthermometer Zorg, Toekomstproef en Goede zorg proef je. Intrakoop heeft tijdens dit project de criteria die men hanteert bij het uitvragen/aanbesteden bij elkaar gebracht en gegroepeerd per productgroep. Deze zijn per eind 2023 via een praktische (digitale) tool beschikbaar gesteld aan al onze leden.
- Intrakoop is mede-initiatiefnemer van het Sustainable Procurement Manifest.
- Vanaf eind 2023 is Intrakoop op verschillende manieren bezig om deze criteria meer ‘SMART’ te maken én ze in de praktijk toe te passen. Via 1. Onze leden: zodra zij gaan contracteren. 2. Via onze Intrakoopcollega’s, door specifieke training en begeleiding bij contractmanagement of inkoopconsultancy. 3. Via de leveranciers en dienstverleners waar wij als coöperatie (collectieve) raamovereenkomsten mee hebben afgesloten of gaan afsluiten, waar we altijd een algemene duurzaamheidsparagraaf opstellen en een gezamenlijk actieplan. 4. Samen met onze leden (werkgroep) maken we de diverse criteria meer SMART. 5. Intrakoop is onderdeel van samenwerkingsverband Zorg Inkoop Netwerk Nederland, waar we voor de brede zorgsector een aantal initiatieven ontwikkelen voor vereenvoudigen van duurzaam inkopen.
- Intrakoop is (op vrijwillige basis) begin 2024 gestart met het uitvoeren van een stakeholderanalyse én (dubbele) materialiteitsanalyse in het kader van CSRD. Wij willen als koploper in de zorg, zelf ervaren hoe deze Europese wetgeving in elkaar zit en in de praktijk werkt. Doel is om per 2025 te rapporteren conform CSRD en onze leden te faciliteren met dienstverlening daaromtrent.
Nieuwe dienstverlening op 'duurzaam inkopen'
Medio 2024 zijn we met het team duurzaamheid binnen Intrakoop aan de slag gegaan met het ontwikkelen van nieuwe dienstverlening rondom Circulair werken en Duurzaam Inkopen. Doel van deze dienstverlening is om onze leden (ziekenhuizen én zorginstellingen) te begeleiden bij het verder professionaliseren van hun inkoopproces en het organiseren van verduurzaming hierin. Daarbij willen we hun medewerkers faciliteren in het verhogen/verkrijgen van kennis over duurzaamheid en circulair werken in het algemeen en duurzaam inkopen in het bijzonder.
Meer weten over ons programma duurzaamheid of wil je aan de slag met duurzaam inkopen in de zorg? Neem dan contact op met team duurzaamheid via duurzaamheid@intrakoop.nl.