Belangrijke wijzigingen in de verzekeringsmarkt

Door de toename van het aantal verzekeraars en de groeiende aandacht voor preventie is er een ideaal moment ontstaan voor een actieve marktbenadering en het screenen van jouw verzekeringsportefeuille, om kosten te verlagen en de continuïteit van jouw zorginstelling te borgen.

Door de toename van het aantal verzekeraars en de groeiende aandacht voor preventie is er een ideaal moment ontstaan voor een actieve marktbenadering en het screenen van jouw verzekeringsportefeuille, om kosten te verlagen en de continuïteit van jouw zorginstelling te borgen. Vooral voor ziekenhuizen en zorginstellingen met veel eigen gebouwen zijn er mogelijk besparingen in het vooruitzicht.

Voorwaarden vaak onderschat, er zijn meer beperkingen

Het nut van een verzekering komt vaak pas aan het licht bij schade. Dan blijkt of de voorwaarden en condities het gewenste resultaat leveren. De afgelopen jaren zijn er, soms stilletjes, verschillende beperkingen ingeslopen. Zo is er sinds Covid-19 een clausule waarin besmettelijke ziekten worden uitgesloten. Er zijn strengere voorwaarden aan zonnepaneleninstallaties van toepassing op de polis en veel grotere contracten kennen een maximering door de aanwezigheid van een loss-limit (maximale uitkering bij een schade ongeacht de werkelijke schade).

Nieuwe risicodragers

Een deel van de kansen ligt dus in het feit dat er nieuwe marktpartijen zijn. Verzekeraars bieden nu capaciteit aan voor verschillende verzekeringsoplossingen die eerder niet beschikbaar waren, zoals CAR-, Cyber- en brandverzekeringen. Dit stelt zorginstellingen in staat om nu uitgebreider marktonderzoek te doen, voorwaarden te verbeteren of zelfs premies te besparen. Enige terughoudendheid is wel geboden, omdat het individuele risicoprofiel, het historisch schadeverloop en de inspanningen op gebied van preventie een belangrijke rol spelen voor het eindresultaat. Maar stilzitten en afwachten, daar is 2024 niet het moment voor.

Meer regie en een actieve marktbenadering

Door een strategisch partnership aan te gaan met een geselecteerde verzekeringsmakelaar, kun je de kansen in de verzekeringsmarkt succesvol benutten. 2024 is het jaar voor actie! 

Intrakoop-leverancier Raetsheren van Orden kan jou hierin ondersteunen met een second opinion op de huidige portefeuille, risicoanalyse, marktverkenning en inkoopadvies. Ook met het beheren van je verzekeringsportefeuille met ondersteuning van een geavanceerd digital portal.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Simone Nicolaes, Productgroepmanager HRM, via mail of telefonisch via 06 255 200 72.

Deel dit artikel

Neem contact op

Simone Nicolaes
Productgroepmanager Personeelsdiensten
  • 06 25 52 00 72