Billie Cup als alternatief voor wegwerpkoffiebeker bij CWZ?

In oktober 2022 is het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ) in Nijmegen gestart met een pilot van de Billie Cup. Dit herbruikbare koffiebekerconcept met statiegeld, ter vervanging van het papieren wegwerpbekertje, is gedurende drie maanden in de Espressobar in het hoofdgebouw uitgeprobeerd. Twan Joosten, duurzaamheidsco├Ârdinator bij het CWZ, deelt graag de ervaringen.

“Duurzaamheid speelt al langere tijd een belangrijke rol binnen het CWZ. Meerdere  initiatieven zijn er in de afgelopen jaren al uitgevoerd. Momenteel is het CWZ onder meer bezig een ziekenhuisbrede duurzaamheidsstrategie op te zetten, gebaseerd op de SDG’s, om duurzaamheid nog meer op te nemen in de dagelijkse bedrijfsvoering”, aldus Twan. “Door de indiensttreding van de SUP-regelgeving, is de verduurzaming van de koffiebekers in een stroomversnelling geraakt. Maar waar begin je dan?”

Vanuit bekendheid met het Billie Cup concept is het CWZ in oktober 2022 gestart met een pilot van drie maanden op de Espressobar in het hoofdgebouw. Deze koffiecorner is beschikbaar voor zowel de medewerkers als bezoekers. In plaats van een papieren wegwerpkoffiebeker ontvangt de consument tegen betaling van een euro extra een herbruikbare beker. Door de beker na gebruik weer in te leveren, wordt het statiegeld teruggegeven. Voor medewerkers wordt dit op de persoonlijke medewerkerspas geregistreerd. 

De bekers worden bij de bar zelf verzameld en in de spoelkeuken van het (personeels)restaurant gewassen.

Twan: “Tijdens de pilot zijn maar liefst 20.000 papieren wegwerpbekers ofwel 112kg afval bespaard! Een resultaat waar we trots op zijn.”

Een zeer kritische succesfactor van de pilot was de communicatie. Met een informatief filmpje is aan het personeel is uitgelegd waarom de pilot werd gedaan én hoe het werkt. Ook de horecamedewerkers werden getraind om tijdens de aankoop te informeren. Gedurende de pilot was er bij de koffiecorner de mogelijkheid om feedback aan te leveren in het zelfgemaakte ‘Billie Boekje’.  

En wat vonden de medewerkers ervan die koffie komen halen? Het merendeel is erg positief over de beker. Een genoemd nadeel was het twee keer in de rij te moeten staan om je statiegeld terug te krijgen. Bij drukte is dit niet wenselijk. Een enkeling vond dat de beker de koffiesmaak beïnvloedde.

En de bezoekers? Ook die zijn tevreden! Al blijkt het inleveren van de beker voor velen nog een beetje onduidelijk. Een horecamedewerker geeft aan: “We merken vaak dat bezoekers die hier koffie komen drinken andere dingen aan hun hoofd hebben dan luisteren naar ons verhaal. We zien daardoor vaak nog hun bekers in de afruimkarren staan. Dat is jammer. “

De pilot wordt met nog één jaar verlengd. "We willen in ieder geval met de learnings het proces nog optimaler proberen in te richten. Maar ook facilitaire uitdagingen, zoals het slecht drogen van de bekers in de vaatwasser en lippenstift, moeten nog worden opgelost. 

Ook gaan we voor de andere koffiepunten nog oplossingen zoeken. Op dit moment lijkt het niet haalbaar de Billie Cup ziekenhuisbreed in te zetten. Dat betekent namelijk ook meer inzamelingspunten en personeel dat we moeten inzetten. Voor de onbemande koffiepunten zoeken we nog naar een goed alternatief uit de markt. Op de afdelingen zelf, waar roomservice beschikbaar is, maken we al grotendeels gebruik van servies. We zien wel dat steeds meer personeel ook overstapt op servies op andere afdelingen en zelfs vraagt aan de horeca om geen wegwerpbekertjes meer te leveren, een mooie ontwikkeling!"

Tijdens de webinars over het vervangen van wegwerpbekers op 23 en 24 maart (2023) zal Twan ook over de ervaringen bij het CWZ vertellen.


Deel dit artikel

Neem contact op

Carlijn de Bruijn
Productgroepmanager Facilitaire Diensten
  • 06 57 49 12 40