Regelruimte na corona
Marianne de Bond is projectleider Gezond Werken bij Achmea.
Bij Achmea heeft het merendeel van de kantoormedewerkers tijdens de coronapandemie thuisgewerkt. In die periode hebben we continu gemeten wat thuiswerken met de mensen deed en wat ze van de periode na corona verwachten. De grote lijn is dat het sociale contact op kantoor gemist werd, maar dat daar een betere werkprivébalans tegenover stond. Zeker voor medewerkers met kinderen was het veel gemakkelijker om werk en gezinsleven te combineren.
Veel (jonge) ouders zouden graag deels thuis en deels op kantoor blijven werken. De meeste jongere collega’s daarentegen willen liever weer volledig naar kantoor. Zij missen de interactie en het sociale aspect. Vaak wonen ze ook wat kleiner, waardoor ze geen goede werkplek hebben. En dan is er een groep die het liefst elke dag vanuit huis wil werken. Bijvoorbeeld omdat ze daarmee iedere dag een paar uur reistijd besparen.
Belangrijk is nu de vraag: wat gaan werkgevers doen? Veel medewerkers zijn bang hun net verworven regelruimte te verliezen als corona voorbij is. Ik denk dat we absoluut verschillen gaan zien tussen werkgevers. De een zal zeggen ‘ik bepaal wat we gaan doen’, de ander zal in gezamenlijkheid bekijken wat het beste is voor de individuele werknemer, het team en het bedrijf. Ik zie het als een mooie kans voor werkgevers om hun medewerkers meer autonomie te geven bij het indelen van hun werk.
Hoe zit het met zorgmedewerkers die vanwege de aard van het werk nu eenmaal aanwezig moeten zijn? Na een intensieve periode tijdens corona staan zij nu voor een grote inhaalslaag door alle uitgestelde zorg. Misschien is de conclusie dat het gat tussen medewerkers met veel en weinig regelruimte groter is geworden. Het is de vraag of dat erg is. Voor velen van hen kan zingeving van het werk belangrijker zijn dan het hebben van regelruimte, en is terug naar normaal wellicht al een hele verademing.
Toch kunnen ook werkgevers in de zorg stappen maken. Bij Achmea hebben we bijvoorbeeld een Working Parents desk geïntroduceerd. Professionals geven hier werkende ouders advies hoe je kunt omgaan met de balans tussen werk en gezin. Daar is tijdens corona enorm veel gebruik van gemaakt. Ook kun je eraan denken medewerkers zelf te laten intekenen op werkroosters. Wij doen dat voor onze klantcontactmedewerkers die vanaf locatie werken. Daar worden mensen aantoonbaar gelukkiger van: het helpt om een betere balans tussen werk en privé te krijgen. Belangrijk, want regelruimte en een betere werkprivé balans helpen bij het voorkomen van burnout en overspannenheid, wat tegenwoordig de belangrijkste oorzaken van uitval zijn.