5 redenen voor een specifieke LPM
Intrakoop-leden meten de prestaties van hun leveranciers met behulp van de leveranciersprestatiemeting (LPM). Deze praktische online tool is uitgebreid met specifieke vragen voor drank- en voedingsleveranciers van kleinschalige zorgaanbieders. Daan van Gent, inkoper/productmanager bij Intrakoop, beantwoordt vijf vragen over de uitbreiding.
Hoe werkt de LPM?
'Met de LPM nodig je medewerkers uit die het meest contact hebben metde leveranciers om deze te beoordelen. Dit gebeurt op uiteenlopende aspecten zoals de prijs/kwaliteitsverhouding, de klantenservice of de servicegraad. Deze kennis heb je binnen 4 weken tijd, met een respons vanuit de pilotgroep van 80%. De vragenlijst in de categorie eten en drinken ziet er anders uit dan die van andere productgroepen. Bovendien kunnen leden zelf tot tien extra vragen toevoegen die van specifiek belang zijn voor de organisatie.'
En wat is het belang?
'Het doel is om binnen je organisatie scherp te krijgen wat er goed gaat en waar nog aan gesleuteld moet worden. Het is belangrijk om de zaken die goed gaan te koesteren. Het mooie van de LPM is dat je je eigen resultaten kunt vergelijken met die van andere zorgaanbieders. Als jij vindt dat de klantenservice niet in orde is, maar uit de benchmark blijkt anders, dan heb je een mooi aanknopingspunt om het gesprek met de leverancier aan te gaan. Je toont met deze werkwijze ook dat je verbeterplannen maakt met je belangrijkste leveranciers. Dat is weer van belang voor keurmerken als HKZ, ISO en NIOZ.'
‘Een handige tool om informatie te clusteren’
Wat is er nieuw aan de LPM?
'De uitbreiding zit in de productgroep eten en drinken. De inkoop daarvan verloopt bij kleinschalige zorgaanbieders duidelijk anders dan bij grote zorgorganisaties. Je ziet dat bijvoorbeeld kleinschalige woonvormen vaak inkopen via online supermarkten zoals Zorgboodschap, de Huuskes App of Jumbo. Deze organisaties hebben een andere beleving bij online leveranciers en daarom andere beoordelingspunten. Met de zelf toegevoegde vragen kunnen ook de prestaties van online supermarkten gemeten worden.'
Noem eens wat voorbeelden?
'Er zijn allerlei andere zaken waar je mee te maken krijgt. De bezorger van de boodschappen, de besteltool van de supermarkt. Aan de bestelomgeving worden ook vaak recepten of filmpjes toegevoegd. En hoe zit het met de kwaliteit van de verse producten? Het zijn allemaal zaken waarvan je de beleving en de kwaliteit kunt meten.'
Kunnen kleine zorgaanbieders wel iets bewerkstelligen bij deze grote aanbieders?
'Ik denk van wel. Het zijn weliswaar kleinschalige woonvormen, maar ze maken doorgaans wel deel uit van een grote zorgorganisatie. Bovendien maken ze gebruik van een contract via Intrakoop. Gezamenlijk kunnen we wel degelijk iets betekenen. De beoordelaars komen vanuit de hele organisatie, dus ook van alle andere locaties. Dat is via de LPM-tool eenvoudig te realiseren.'
Review over de vernieuwde LPM
Latoya-Jane Lambooij is teammanager facilitair bij Volckaert, een zorgorganisatie in Oosterhout en Dongen met 590 cliënten en 870 medewerkers. Ze maakt voor het eerst gebruik van de LPM. 'Het contract met de huidige leverancier van drank en voeding loopt af. Om wat goed is goed te houden en wat beter kan beter te maken hebben we de LPM nu onder 23 bestellers uitgezet. Vanuit onze organisatie hoorden we verschillende geluiden over de dienstverlening, maar mondelinge reacties vind ik niet voldoende om een besluit op te baseren. We zijn een organisatie met meerdere locaties en dat maakt het lastig om input van de bestellers te verzamelen. De LPM is een heel handige tool om die informatie te clusteren. Momenteel loopt de LPM nog, maar zodra alle medewerkers hem hebben ingevuld kunnen we op basis van de resultaten een gefundeerd besluit nemen.'