Van Intrakoop-lid naar Intrakoop-medewerker
Bij mijn vorige werkgever was ik een lid van Intrakoop. Nu ben ik sinds 4 maanden zelf een 'Intrakoper'. Hoe is dat? En wat zijn mijn ervaringen tot nu toe?
In de eerste maand bij elke nieuwe baan is het vooral mensen leren kennen. Jezelf de werkwijze eigen maken. En vooral meekijken. Niet mijn sterkste punt. Ik wil toch vooral aan de slag. De afgelopen jaren heb ik als facilitair manager veel projecten gedaan. Van reorganisatie tot procesverbetering. Van linnentraject tot het overdragen van het restaurant aan een horecaondernemer. Nu ik een aantal maanden bij Intrakoop ben, komt deze ervaring mij goed van pas.
We beschikken over veel meer kennis dan meeste mensen denken
Wat ik als lid niet wist is dat er binnen Intrakoop op heel veel terreinen heel veel kennis is. Had ik het maar eerder geweten, dan had ik er als lid zeker meer gebruik van gemaakt. Misschien is dat een puntje waar wij nog meer aan moeten werken. Het breder bekend maken van onze kennis en expertise. Door tegen onze leden te zeggen: 'Aarzel niet, stel ons je vraag'. Grote kans dat we een antwoord hebben.
Waar ik gelukkig van word is mijn ervaring delen met onze leden en samen werken met de verschillende experts die binnen Intrakoop actief zijn. Want laten we wel zijn: Ik weet misschien wel wat, maar ik ben zeker geen expert. Nou ja, als het over eten en drinken gaat misschien wel. Mijn expertise ligt meer in het verbinden van mensen en het realiseren van doelen. Niet de standaard inkoper of consultant die je bij een inkoopcoöperatie zou verwachten. En dat maakt mijn werk nou zo leuk.
Nieuwe strategie voelt als warme deken
Intrakoop heeft haar strategie opnieuw vastgesteld en die voelt voor mij als een warme deken. Natuurlijk blijft het uitvoeren van inkooptrajecten een grote rol spelen. Maar hoe mooi is het om een bijdrage te kunnen en mogen leveren om de samenwerking met de leden te vergroten? Op zoek te gaan naar de verbinding en verder te kijken dan alleen het inkooptraject.
Onlangs was ik bij een lid die vanuit een inkoopvraag sprak over hoe het werkproces georganiseerd is. Een wisseling van de leverende partij kwam ter sprake. Daarbij spraken we ook over het moment waarop dat moest gaan gebeuren. Samen konden we in dat gesprek de voors en tegens afwegen. Samen kennis delen, samen creëren, samen inkopen. Uiteindelijk heeft het lid niet alleen een betere dienstverlening met de leverende partij kunnen afspreken, maar ook de gewenste verbeteringen door kunnen voeren in het interne werkproces. Win win, lijkt mij.
Intrakoop is veel meer dan alleen een inkoopcoöperatie. Het delen van kennis wordt gemeengoed. Daar hebben we nog wel wat voor te doen, maar het komt er aan. Kijk maar eens op de website.
Mijn oproep aan onze leden? Als je het even niet weet, stel ons je vraag!
Maikel Stolte