Als je de energie-inkoop aan Intrakoop uitbesteedt, kies je uit diverse inkoopstrategieën. Zoals kopen op één moment voor één of meer jaar of kopen op de dagmarkt. Bijna alle leden kiezen voor ons gespreide inkoopmodel.
1. Strategisch
We kopen strategisch energie in op basis van de verwachtingen van de energiemarkt. In de analyses wegen we componenten mee die de prijs beïnvloeden. Bijvoorbeeld vraag en aanbod, geopolitieke onrust, olieprijs, de euro-dollarverhouding, weersinvloeden. Het doel van de strategische inkoop is zorgen voor een zo laag mogelijke energieprijs.
2. Stop-loss
Het uitgangspunt bij stop-loss is: we kopen niet in op een dalende markt. We spreken aan het begin van de inkoopperiode een bandbreedte af ten opzichte van de marktprijs per MWh (voor elektriciteit) en per m3 (voor aardgas). Deze marktprijs is ons uitgangspunt. Stijgen de prijzen en gaat deze stijging over de afgesproken bandbreedte heen? Dan kopen we in. De prijs waartegen we inkopen is dan het nieuwe uitgangspunt.
Daalt de marktprijs na een aankoop? Dan wordt de lagere prijs het nieuwe uitgangspunt. Stijgen de prijzen opnieuw over de bandbreedte heen, dan ontstaat een nieuw koopmoment.
3. Periodiek
Bij de periodieke strategie kopen we tijdens overeengekomen periode(s) een volume energie in. Dit doen we volgens een vastgestelde frequentie. Dat kan dagelijks, wekelijks, tweewekelijks of maandelijks zijn.