Elke dag uit eten: in dit Arnhemse woonzorgcentrum kan het

Elke dag uit eten: in dit Arnhemse woonzorgcentrum kan het

Uit eten zonder de deur uit te hoeven? Het kan bij woonzorgcentrum Drie Gasthuizen in Arnhem. Brasserie De Burcht is daar onderdeel van het complex. Horeca in de zorg rendabel maken: Maikel Stolte geeft dé ingrediënten.

Ga op zoek naar het wow-gevoel

'We hadden al een mooie restaurantruimte, aan het woonzorgcentrum met een aparte ingang. Die hadden we al verbouwd, met een mooie open keuken. Maar het zelf bereiden van maaltijden? Dat bleef financieel gezien een uitdaging, en door de verandering van de Wlz is dat alleen maar lastiger geworden. De restaurantruimte verpachten leek ons de beste oplossing. We stelden een programma van eisen op en deden een traditionele uitvraag. Dat leverde alleen niet de kandidaten op waar we naar op zoek waren. Het aanbod was veel van hetzelfde, we kregen er geen wow-gevoel van.'

Vind een horecaondernemer

'Nadat we een oproep op Facebook hadden gezet, meldde Jeroen Hermsen zich, een Arnhemse horecaondernemer. Hij snapte meteen wat we voor ogen hadden en dacht met ons mee. Daarbij was hij bereid om op eigen kosten en risico een brasserie te runnen en een percentage van de winst aan ons af te staan.'

Lunch of diner: focus eerst op de bewoners

'Vorig jaar is Jeroen op 2 januari gestart. In het begin was het restaurant uitsluitend voor bewoners van ons woonzorgcentrum. Van de 120 bewoners eten er dagelijks 65 in de brasserie. Sommigen ’s middags, anderen ’s avonds. Jeroen luistert naar hun wensen en speelt daar snel op in. Hij is echt het gezicht van de zaak.'

Breng leven in de brouwerij

'Een paar maanden later, op 1 april, ging de brasserie ook open voor mensen van buiten. Het was een zonnige dag en het terras stroomde al snel vol. Dat komt ook door de locatie: we zitten hier aan een doorlopende weg, waar veel wandelaars en fietsers langskomen. Ook zij weten de brasserie te vinden. De bewoners vinden het ook leuk, die inloop van gasten. Dat zorgt voor leven in de brouwerij.'

Zorg dat het mes aan twee kanten snijdt

'Als het restaurant eenmaal loopt, moet je niet denken dat je er verder weinig aan hoeft te doen. We zien het echt als een samenwerking. Ik heb vaak contact met Jeroen over wat we nog kunnen verbeteren en hoe we elkaar kunnen helpen. Inmiddels staat er in de ontvangsthal een infobalie waar zijn medewerkers niet alleen gasten voor het restaurant ontvangen, maar ook bezoekers voor het woonzorgcentrum te woord staan. Een nauwe samenwerking dus, die beide partijen veel oplevert. Zo ontving locatie Drie Gasthuizen vorig jaar vier sterren van de nationale competitie Gastvrijheidszorg met Sterren.'

Deel dit artikel

Neem contact op

Wil je meer weten over dit artikel? Neem contact op met:

Marc Stout
Contractmanager Facilitaire Diensten
  • 06 52 20 72 32