Online kennissessie ICT & Zorgdomotica

2 februari 2023
Aanmelden

Op donderdagmiddag 2 februari kun je een online kennissessie bijwonen over het onderwerp ICT en zorgdomotica. De kennissessies zijn toegankelijk voor alle Intrakoopleden. Hieronder lees je meer over de inhoud, voor wie de sessies interessant zijn en hoe je je kunt aanmelden.

Domotica is de verzamelnaam voor apparaten en toepassingen waarmee een woning of gebouw wordt geautomatiseerd. Zorgdomotica zijn technische toepassingen om het leven van ouderen en hulpbehoevenden makkelijker of comfortabeler te maken. 

Steeds meer toepassingen in de zorg

Zorgdomotica worden steeds relevanter en zijn een 'hot-topic' voor veel zorgorganisaties. Zorgdomotica kunnen immers bij de uitvoering van de zorgtaken een belangrijke ondersteuning bieden. Bijvoorbeeld ter verlichting van de enorme werkdruk waarmee zorginstellingen te maken hebben.

Veel zorgdomotica-systemen zijn inmiddels aan vervanging toe door verdere digitalisering, toenemende cybercriminaliteit en strenge(re) wet- & regelgeving. Ook mobiele apparaten (devices) worden steeds vaker bij zorgdomotica ingezet. Deze devices kunnen zelfs een belangrijk onderdeel vormen van het zorgproces. De betrouwbaarheid van het systeem is daarbij essentieel. 

Meld je aan voor deze kennissessie

Zorgdomotica spelen dus een steeds grotere rol bij veel zorgorganisaties en er valt veel te vertellen over de mogelijkheden. Wil jouw organisatie gebruikmaken van zorgdomotica of is jullie systeem aan vervanging toe? Informeer jezelf dan over de mogelijkheden en neem deel aan deze boeiende kennissessie.

De sessie is verdeeld in 4 deelsessies en je kunt 2 deelsessies achter elkaar volgen. Elke sessie duurt circa 30 minuten. Hieronder geven we je uitgebreide informatie over de deelsessies, zodat je kunt bepalen welke voor jou relevant zijn. Bij je aanmelding kun je jouw keuze(s) selecteren.

Programma

15.00 - 15.10 uur: opening/welkom (plenair)

15.10 - 15.40 uur: deelsessie 1

15.45 - 16.20 uur: deelsessie 2

16.20 - 16.30 uur: afsluiting (plenair)

 

Deelsessies ICT & Zorgdomotica

Deelsessie a: Veilig en verantwoord omgaan met zorgdomotica

Verzorgd door: Cuccibu 

Zorgdomotica is meestal gekoppeld aan een ICT infrastructuur en loopt vaak via internet. Binnen zorgdomotica worden daarbij ook persoonsgegevens opgeslagen zonder de juiste maatregelen voor beheer en dataopslag. Hackers of andere kwaadwillenden kiezen deze componenten graag als aanvalsvlak omdat de beveiliging niet op orde is.

Topics:

  • overwegingen vanuit privacy en security bij inzet zorgdomotica. 
  • de juiste stappen in het voortraject (dus vanaf aanbesteding en inkoop) , security en privacy by design.
  • uitvoering van risicoanalyse op reeds in gebruik zijnde zorgdomotica, met een security risk assessment, DPIA of pentest.
  • het lopen van financiële en reputatierisico's als de zorgdomotica niet voldoet aan kwaliteitseisen (AVG - NEN 7510), risico om  uit te vallen en verlies van gegevens.

Interessant voor: ICT-management, legal, kwaliteitsmanagement, security of privacy officer, functionaris gegevensbescherming, facilitair management, inkoop, management/C-suite.

Deelsessie b: Hoe selecteer je de best passende zorgdomotica-oplossing en leverancier? 

Verzorgd door: Lime Yellow – Wegwijs in ICT

Zorgdomotica koop je niet ieder jaar. Veel systemen zijn inmiddels verouderd en aan vervanging toe. Bij het maken van een keuze is het belangrijk over actuele kennis te beschikken bij de selectie van het systeem en de leverancier.

Topics:

  • Hoe zorg je voor inzicht in je eigen organisatie, in technologie en in leveranciers. Pas na onafhankelijke inzichten kun je een gedegen beleid bepalen, zijn de randvoorwaarden bekend, kun je een relevant PvE opstellen, een selectietraject starten en ben je commercieel weerbaar in je onderhandeling.

Interessant voor: managers inkoop, ICT, IM en Zorg

Deelsessie c: Zorg optimaliseren ondanks personeelstekorten en hoge werkdruk

Verzorgd door: Unica ICT Solutions

Het is nagenoeg een must om in te zetten op moderne zorgtechniek zoals zorgdomotica. Het aantal zorgmedewerkers zal naar verwachting enkel afnemen, terwijl het aantal zorgbehoevende toeneemt. 

Topics:

  • Zorgdomotica is een onderwerp dat door de hele organisatie gedragen moet worden en vanuit het zorgproces wordt gevormd.
  • Zorgdomotica is ontstaan uit de samenkomst van zorg en ICT in één proces dat continu in beweging is en continu in verbinding moet blijven staan met de zorg.
  • Enkel inzetten op techniek is niet de juiste aanpak. Inzicht in werkwijze, gewenste functionaliteit en irritaties spelen een belangrijke rol. 
  • Het inzetten van slimme techniek zal altijd het zorgproces moeten dienen. Enthousiasme voor deze techniek die daadwerkelijk de zorg kan ondersteunen speelt een belangrijke succesfactor in deze transitie.
  • Het is belangrijk om te weten wat mogelijk is op basis van nieuwe techniek, maar het is nog belangrijker om aan te geven wat je wensen zijn zodat deze vertaald kunnen worden naar de inzet van deze techniek en een manier om deze succesvol in te zetten.

Interessant voor: zorgmedewerkers, zorgmanagers, Raad van Bestuur, HR- en beleidsmedewerkers, facilitair en ICT management, innovatiemedewerkers en -adviseurs

Deelsessie d: Hoe borg je de hoogste beschikbaarheid en bereikbaarheid van en met mobiele devices?

Verzorgd door: Reverse IT

In de zorg worden er specifieke eisen gesteld bij het kiezen van de meest geschikte (mobiele) devices. Denk bijvoorbeeld aan: geschikt om dagelijks te desinfecteren, alarmknop, display aan de bovenzijde, valbestendig, geschikt voor 24 uursdiensten etc. Daarbij is de bereikbaarheid van de zorgmedewerker cruciaal en moeten oproepen tijdens calamiteiten, persoonsalarmering inclusief locatiebepaling en een bereikbaarheidsdienst altijd kunnen doorgaan. De combinatie van device, bereikbaarheidsoplossing en het volledig technische ondersteunen en beheren zorgen ervoor dat al uw (zorg)processen ongehinderd kunnen doorgaan.

Topics

  • mobiele devices in combinatie met zorgdomotica vereist specifieke kennis over type device, de wijze van integratie en hoe de devices te beheren, gebruikers te ondersteunen en bij disfunctioneren (of zoekraken) zo snel mogelijk opnieuw een werkende oplossing te bieden. 
  • het mobiele toestel wordt een cruciaal onderdeel van de zorgverlening en dient te allen tijde te functioneren. Hoe kunnen we dat borgen?
  • borgen van bereikbaarheid bij een calamiteit (zoals het ZiekenhuisRampenOpvangPlan ZiROP).
  • persoonsalarmering en locatiebepaling.
  • oproepen van medewerkers op basis van bereikbaarheidsdienst (roosterapplicatie).
  • de wijze waarop een toestel te allen tijde beschikbaar blijft en gegevens beveiligd worden.
  • financiële impact en welke besparing kan worden gerealiseerd.
  • hoe te borgen dat gebruikers geen stilstand ervaren en de zorgverlening te allen tijde doorgang heeft?

Interessant voor: zorgmanagers, ICT-managers, management in het algemeen, inkoop

Is jouw interesse inmiddels gewekt? Meld je aan!

Je bent van harte uitgenodigd om deel te nemen aan deze Kennissessie. Meld je aan en kies een of twee deelsessies.

Tot slot

Onze kennissessies zijn toegankelijk voor alle leden. De (deel)sessies kunnen verzorgd worden door zowel Intrakoopleveranciers als niet-Intrakoopleveranciers.

Deel dit artikel

Neem contact op

Wil je meer weten over het webinar en de Intrakoopcommunity? Neem dan contact op met

Joost Geerlings
Communitymanager
  • 06 20 60 39 44